وبگاه تخصصی مقالات ساختمانی وبگاه تخصصی مقالات ساختمانی .

وبگاه تخصصی مقالات ساختمانی

انواع آب بندها

آب بندی ساختمان
۱ ) اورینگها : عادی ترین آب بند مورد استفاده در ماشین آلات می ‌باشد . اورینگ ها به عنوان سیل اثبات و متحرک به کار گیری می‌شوند وجنس آن‌ها معمولا ازترکیبات لاستیک های تصنعی می باشند .
موارداستفاده اورینگ برای آب بندی پیستون درسیلندر ‌و شیرهای هیدرولیکی محل اتصال شلنگ ها و پمپ ها استعمال می شود .
طرح اورینگ طوری میباشد که برای نصب در شیارها ساخته گردیده است و زمان نصب تا (۱۰ ) درصد فشرده می شود .در موارد به کارگیری متحرک قدمت اورینگ به صافی مرحله قطعه ها و میزان بودن آن مربوط می شود .
اورینگ ها در مواقعی که محل آب بندی دارنده گوشه و زاویه هست به کار گیری نمی شود . درصورتی که اورینگ در قطعه ای زیر فشار دوچندان نصب شود ، با‌ گذاشتن یک رینگ فیبری در پشت آن از بیرون شدن اورینگ از شیار خود خودداری می کند . مدام می بایست یک رینگ فیبری درطرف ناچیز فشار اورینگ نصب شود . در رخ به کارگیری از دو حلقه فیبری اورینگ در اواسط آن ها قرار می گیرد .
۲) آب بندهای وی صورت و یو صورت او پک‌ها و یو پک‌ها از سیل‌های متحرکی هستند که برای آب بندی پیستون و شافت پمپ ها استعمال می‌شوند .


آب بندهای ثابت، در سیستم های لوله کشی و تجهیزاتی نظیر درپوش مبدل های حرارتی، قطعات اثبات پمپ ها و کمپرسورها، ولوهای کمپرسورها, ساختمان بلند ها، راکتورها و راز سیلندرها و … قضیه استفاده قرار می گیرند . آب بندهای اثبات شامل گونه های مختلفی میباشند و بسته به مقدار اختلاف فشار و دسته سیال آب بند شونده و فرآورده قطعات و جایگاه حرارت سیال، از دسته مطلوب آن ها استفاده می شود، که در ادامه نام برده گردیده اند .

گسکت
های فلزی Metallic Gaskets گسکت
های غیرفلزی Nonmetallic Gasket آب
بندهای خمیری Sealants آب
بندهای نواری Tape static
seals


آب
بندهای متحرک Dynamic Seals این آب بندها برای آب بندی در بین قطعاتی از دستگاه که نسبت به نیز تکان دورانی یا تکان رفت و برگشتی دارند (نظیر پمپ های گریزو فرار از راس و رفت و برگشتی, کمپرسورهای گریز از راءس و رفت وبرگشتی، توربین های بخار، گیربکس ها و … ) برای ممانعت از بیرون شدن سیال داخل ماشین، موضوع استعمال قرار می گیرند .
که طبق گونه بندی پایین طبقه بندی می شود :
آب
بندهای تماسی Contact Seals آب
بندهای فاصله ای Clearance Seals پکینگ
ها Packing مکانیکال
سیل ها Mechanical Seals

rotary
seals


نکات
حائز اهمیت برای تمامی آب بندها سطوحی که بایستی آب بندی شوند بایستی کاملا صاف باشند (تاب دار نباشند) .
سطح ها آب بندشونده گذشته ازنصب آب بند بایستی دقیقا باهم موازی و رو بروی نیز باشند (Alignment) .
نیروی اعمال گردیده روی سطح های آب بند شونده بایستی در حد موضوع نیاز باشد (سفت کردن پیچ ها با گشتاور مناسب) .
نیروی روی دو مرحله آب بندشونده باید یکنواخت پخش شود که به طریق سفت کردن پیچ ها (ترتیب محکم کردن وگشتاور لازم) مربوط می شود .
بطور معمول برای انجام آب بندی مفید باید از ماده ای قابل انعطاف (مثل پکینگ ) برای پرکردن مسافت در بین دوسطح استفاده نمود . این ماده قابل انعطاف باید خواص الاستیسیته و صورت پذیری خیر و خوبی داشته باشد تا ناهمواری های دوسطح را پرکند و از نشت سیال پرهیز نماید .

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۰۸:۲۹ توسط:polborj موضوع: نظرات (0)